Route personenwagens

De route gaat dit jaar richting het oosten. De deelnemers ontvangen een gedetailleerde routebeschrijving, maar ook voor jou als lezer is het leuk om deze route een keer te rijden. Het duurt ongeveer 2 uur en je leert altijd weer mooie nieuwe dingen van de omgeving te ontdekken. Onderstaand een paar hoogtepunten die je onderweg tegen zou kunnen komen.

Programma

Ontvangst deelnemers auto's, trekkers en motoren Oude Dorp en PH-laan 08:30 uur 10:00 uur
Ontvangst deelnemers vrachtwagens Handelskade 08:30 uur 09:45 uur
Vertrek vrachtwagen en trekkers Handelskade 09:45 uur 10:00 uur
Vertrek auto's/motoren vertrekken rondrit Oude Sluis 10:00 uur 11:30 uur
Authentieke markt Oude Dorp 10:00 uur 17:00 uur
Pieremachocheltocht - Plezier op het water! Vaartse Rijn en de Oude Sluis 11:00 uur 13:00 uur
Terugkomst oude voertuigen aansluitend static show Oude Dorp 12:30 uur 17:00 uur

Routekaart

Klik op de afbeelding om de routekaart te openen.

Hoe komt de route tot stand?

Aan de route van de Authentieke Dag wordt altijd enorm veel tijd besteed. Kort na de vorige editie wordt in september al begonnen met het bedenken van een mooie nieuwe route. Belangrijk is dat de routes niet te lang zijn, het moet ontspannen zijn, maar toch ook mooi en divers. In januari worden de routes afgerond en start het testrijden. De deelnemers ontvangen een zeer gedetailleerd routeboek, de aanwijzingen moeten wel kloppen, en door iedereen te begrijpen zijn. Maar ook trekkers en vrachtwagens moeten overal veilig kunnen rijden. Vervolgens wordt de route ook weer gereden door andere vrijwilligers aan de hand van het voorlopige routeboek. De week voor de Authentieke Dag, en soms zelfs de dag ervoor nog, wordt een laatste inspectie gedaan om te controleren of er geen plotselinge afsluitingen of wegomleidingen zijn. Dan kunnen we die nog meegeven in een bijlage voor de deelnemers. Op de dag zelf zijn al deze vrijwilligers erg benieuwd naar de verhalen, heeft iedereen al het werk kunnen waarderen? Vertel het de organisatie gerust als u ook heeft genoten!

Onderweg met de auto

Klik op de afbeelding voor vergroting.

1 - Vreeswijk

We starten uiteraard in ons dorp, op de Oude Sluis. De huidige Oude Sluis stamt uit 1824 en is een rijksmonument. De Sluis maakt deel uit van een unieke serie van 6 sluizen, of wel, Kolken. De Koninginnensluis, de Oude Sluis, de Rijkshulpschutsluis en de 3 sluizen van de Beatrixsluis. De eerste Oude Sluis stamt al uit 1373, en bestaat volgend jaar dus al 650 jaar! Als we de route volgen het dorp uit dan komen we over de 3 Beatrixsluizen. De laatste toevoeging hieraan, de zogenaamde derde Kolk is in 2019 in gebruik genomen. De Prinses Beatrixsluis in het Lekkanaal is het grootste, monumentale binnenvaartsluiscomplex van Nederland. De 3 sluiskolken vormen de scheepvaartverbinding tussen de Lek en het Amsterdam-Rijnkanaal.

2 - Amsterdam-Rijnkanaal

Het eerste stuk gaat de route langs het Amsterdam-Rijnkanaal. Deze verbinding tussen Tiel en Amsterdam is in 1952 pas in gebruik genomen. Relatief kort geleden dus. Het kanaal was nodig omdat het Merwedekanaal niet meer aan de moderne eisen voldeed. Er werden in de jaren 30 verschillende routes overwogen, wat velen niet weten is dat in 1930 uiteindelijk gekozen is voor Plan-Mussert. De latere leider van de NSB in bezet Nederland was in die tijd nog hoofd ingenieur bij Rijkswaterstaat.

3 - Geofort Herwijnen

Net na het Fort bij Asperen rijden we langs het Geofort. Ook dit fort heeft een nieuwe bestemming gevonden, dit keer als museum. Zeer populair bij kinderen en ook erg leerzaam voor volwassenen. Alles draait hier om de aarde. Je leert alles over de opbouw van onze aarde en de verschillende aardlagen. Uiteraard kun je er even stoppen voor een kopje koffie.

4 - Landgoed Wickenburgh 

Wickenburgh is een familielandgoed waarvan de geschiedenis teruggaat tot het jaar 1300. Sinds 1741 is het landgoed in bezit van verschillende leden van de familie Wttewaall. Door een brand in 1951 zijn helaas veel kapspanten en balkenlagen in rook opgegaan. Bij de herbouw in 2012 is zoveel mogelijk van de aanwezige historische detaillering in het zicht gelaten en hersteld.

De duiventoren bij Wickenburgh dateert uit de 16e eeuw. Het recht om duiven te mogen houden was voorbehouden aan de adel en bezitters van kastelen en buitens. Deze toren werd dan ook speciaal gebouwd voor het houden van duiven. Hij is opgetrokken uit diverse formaten baksteen en wordt gedekt door een zinken achthoekige spits met een koperen windvaan als bekroning.

5 - Gods Werkhof

Gods Werkhof is een voormalige priorij in Werkhoven (gemeente Bunnik). Het is het laatste slotklooster dat in Nederland werd gebouwd (1960) volgens de richtlijnen van de katholieke kerk, voor de zusters Augustinessen, naar plannen van J. Drummen en P. Vos in de traditionele vormen van de Bossche School. In 1964 is op het binnenhof een zaal gebouwd; in 1968 zijn twee vleugels toegevoegd. Tussen 1960 en 1997 werd het bewoond door de monialen Augustinessen. In 2008 kreeg het gebouw de status van gemeentelijk monument. Stichting Gods Werkhof, opgericht na de sluiting van het klooster, wil het karakter van het gebouw blijven uitdragen en informeren over de historie van het klooster. 

6 - Kasteel Beverweerd

Beverweerd is een van oorsprong 13e-eeuws kasteel, een voormalige ridderhofstad op een eilandje langs de Kromme Rijn bij het dorp Werkhoven. Het kasteel Beverweerd is omgeven door aangelegde tuinen, waarbij de Kromme Rijn zelf een belangrijke landschappelijke rol speelt. Het kasteel stond lang leeg en was niet toegankelijk voor publiek. Sinds 2006 woont en werkt schilder en kunstvervalser Geert Jan Jansen op Kasteel Beverweerd.

In de omliggende tuinen kan gewandeld worden, wat een goed uitzicht op het kasteel en de Kromme Rijn biedt

7 - Driebergen

De oudere autorijders kennen Driebergen vooral van de vestiging van de Rijkspolitie langs de A12. Deze Algemene Verkeers Dienst (AVD) was in het bezit van een serie legendarische Politie Porsches. Deze 911’s van de Porsche groep brachten menig autoliefhebber in vervoering, en niet alleen als de verlichting in je achterspiegel knipperende. De eerste Politie Porsche was een 356 B Cabriolet, dit betrof een test. De snellere auto’s waren nodig om het toegenomen verkeer, en de snelheid het hoofd te kunnen bieden. Dan maar gelijk het beste en het snelste moet men gedacht hebben. Die eerste Porsche kostte overigens een investering van 17.600 gulden, zo’n € 7.500. Toen een hoop geld, nu het veelvoudige waard. De laatste Porsche van de verkeersdienst kom nog uit 1990. Een 964 Carrera 2 met 3,6 liter motor.

8 - Austerlitz

We rijden vanaf Driebergen door de prachtige bossen van dit gebied. Langzaam komen we in de buurt van het dorpje Austerlitz. Uiteraard vooral bekend van de Pyramide van Austerlitz. Vroeger vooral bekend van de speeltuin en permanente kermis. Maar na 2008 is de Pyramide weer in alle glorie te zien na een  jarenlange restauratie. De Pyramide stamt uit 1804 en is gebouwd als monument. Maar vooral om de gelegerde troepen in het Franse Camp d’Utrecht van de napoleontische soldaten wat te doen te geven. De totale hoogte is 33 meter en geeft een mooi uitzicht over de omgeving.

9 - Fort Everdingen

Tegen het einde van de route komen we weer in de Provincie Utrecht. We kruisen de Diefdijk en als we deze af rijden komen we bij Fort Everdingen. Ook dit fort is een onderdeel van de bekroonde waterlinie. Vanuit het fort werd het omliggende gebied onder water gezet met een stelsel van drie sluizen. Het werd tijdens de Tweede Wereldoorlog nog gebruikt. Dit fort heeft nu onder meer zijn bestemming gevonden als huis voor de brouwerij Duits & Lauret. Op Fort Everdingen bevindt zich een uniek en ingenieus waterfiltersysteem. Op het dak van de Contrescarp ligt een dikke laag grond. Het regenwater zakt door deze laag en komt via speciale druipkokers terecht in een ondergronds waterbassin. Een vernuftig idee, ooit bedacht om bij een langdurige belegering voldoende schoon drinkwater ter beschikking te hebben. Duits & Lauret is dit speciale waterfiltersysteem gaan hergebruiken en het originele, gefilterde fortwater wordt benut in het brouwproces.

10 - Plofsluis

De Plofsluis of keersluis bij Jutphaas is een onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. De Plofsluis diende om bij oorlogsdreiging snel het Amsterdam-Rijnkanaal af te dammen om te voorkomen dat het water uit de omliggende gebieden bij inundatie via het kanaal zou wegstromen. In 1934 begon men met de bouw van het Amsterdam-Rijnkanaal, dat een verruiming en gedeeltelijke vervanging van het Merwedekanaal inhield. Door de aanleg zou een hiaat in de Waterlinie ontstaan. De Plofsluis vormde hiervoor een oplossing, die aan de ene kant het scheepvaartverkeer niet zou hinderen en aan de andere kant het kanaal snel zou kunnen afsluiten.